lauantai 24. heinäkuuta 2021

Vaikeaksi menee

Nyt ei ole kyse ripsien pidennyksistä, vaikka kuvasta voisi äkkiseltään niin luulla.

En ole juuri mitään tilannut EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista. En ainakaan mitään 22€ kalliimpaa, jotta olisin joutunut tullauksen kanssa tekemisiin. Eikä niistä kaikista nettikaupoista edes tiedä, mikä niiden kotipaikka on, jos ei varta vasten ala asiaa penkomaan. 

Tilasin alkukesästä erään kesävaatteen verkkokaupasta, jonka tarkempaa sijaintia en edes ajatellut. Se verkkokauppa olikin sitten kiinalainen. Pian tilaamisen jälkeen sähköpostiin tuli viesti, joka alkoi näin:

”Koko EU:n alueella astuu voimaan verkkokaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021. Jatkossa myös alle 22 euron arvoisista tavaralähetyksistä on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus.”

No tämä minun pakettinihan se tietysti joutui siihen ensimmäisen päivän (1.7.2021) ruuhkahuippuun. Mokoman pienen paketin matka kesti yli kolme viikkoa tulla Kiinasta Suomeen. Valtuutin Postin hoitamaan paketin tullauksen ja alv:n maksamisen, jos se olisi ollut tarpeellista. Tästä ostoksesta oli alv onneksi maksettu jo hinnassa. 

Omapostiin olin joskus aikaisemmin luonut tunnukset, jotka eivät tietenkään olleet tallessa tai muistissa. Hetken arvailun jälkeen piti luoda uusi salasana. Siitä (tullauksesta) piti maksaa jotain, mutta Posti oli palauttanut saman summan takaisin luottokortilleni, jolla sen maksoin. Ota näistä nyt selvää. Olis kyllä tullut kallis rätti, jos siitä olisi pitänyt vielä maksaa lisää se 9,51€.

Sitten tilasin 6.7.2021 nurmikkotrimmeriin teriä suoraan netistä taas jostakin verkkokaupasta, josta niitä saisi 25 kpl hintaan 33,95€, kun paikallisessa Bauhausissa ne maksoivat 5kpl/8,95€!! Kun tuhoan trimmerillä pihakivetyksen väleistä pienet koivuntaimet ja muut rikkaruohot, niin siinä hommassa kuluu neljä trimmerin terää. Sen kun joutuu tekemään pari-kolme kertaa kesässä, niin mieluummin etsin edullisempaa kokonaisratkaisua kuin lähes 2€/kpl maksavia teriä viiden kappaleen paketissa.

Tilauksen osoitetiedoissa ei ilmeisesti kysytty, että missä maassa tilaaja nurmikkoaan trimmailee, koska pian tuli sähköpostia U.S. Postal Serviceltä: ”Due to a lack of complete address information, We have been unable to deliver your parcel.”

En keksinyt muutakaan keinoa lähestyä U.S.Postal Serviceä kuin vastata kyseiseen sähköpostiviestiin, että Suomessahan tässä ollaan. Ihme kyllä, viesti taisi mennä perille, koska pian tuli uusi vastaus:

”On normaalia, että liveseuranta ei päivity säännöllisesti tai ei näytä muutosta enintään 10 päivään, Ole kärsivällinen. Toimitamme lähimmästä varastostamme varastoa sinulle, joka toimittaa osoitteesi nopeimmin. Vaikka suurin osa paketeistamme saapuu verkossa ostettaessa mainostettuun aikaväliin, anna seurannan tulla suorana verkossa, kun sen skannataan kuriirilla, joka tuo paketin:” 

ja perässä oli oikea osoite, vieläpä Southern Finland. 

Verkkokauppa on siis USAlainen, mutta toimitusketjun mukaan mokomat muovin kappaleet ovat lähteneet Kiinasta ja kerran jo ”edesmenneetkin”. 😆

Nykyään saa olla niin tarkkana näiden paketteihin viestien kanssa, kun jotkut niistä ovat osoittautuneet huijauksiksi ja tuoneet haittaohjelmia mukanaan. 



Saa nähdä, ehtiikö terät enää täksi kesäksi, kunhan niistä on taas tehty tullaukset ynnä muut kotkotukset. Tällä hetkellä (12.7.2021) terät näyttäisivät jo olevan Tallinnassa. Loppukesää kohti rikkaruohojen(kin) kasvu onneksi hidastuu. Ja tänä kesänä taitavat kärventyä vielä kokonaan.

Päivitetty 20.7.2021: trimmerin teriä ei ole vieläkään näkynyt.

Koneellisesti sai kysyä, ensin "tilin" luotuaan, että "Missä tilaukseni on?" Vastauksena tuli: "Ratkaistu. Tilausta ei näy." No jep. Tämän olin jo huomannutkin, ettei tilausta näy. Onneksi vielä oli mahdollisuus lähettää viesti verkkokauppaan, josta lupasivat vastata 48 tunnin kuluessa. 

Päivitetty 23.7.2021: tänään ne terät sitten vihdoin viimein tulivat Matkahuollon noutolokeroon. 

Vieläkään en tiedä, tulivatko ne alunperin USAsta, Kiinasta vai Tallinnasta. Tullausta niille ei tarvinnut tehdä. Päällimmäinen pakkaus oli vahvasti kiinankielivoittoinen, mutta lähetyskoodin häntäpäässä oli kirjaimet EE, mikä taas viittaisi Viroon. Kuten myös se, ettei sitä tullausta tällä kertaa tarvittu. Kaksi ja puoli viikkoa meni aikaa tilauksesta tuotteen perille tuloon. 

Ensi kerralla taidan päästä helpommalla, kun haen terät muutaman kilometrin päästä Bauhausista, kun saan nämä 26 kpl kulutettua loppuun. Paketissa oli nimittäin yksi ylimääräinen.

Kuvat: Erikoiset Asiantuntijat
Ei kaupallista yhteistyötä
Kuvien ja tekstin kopioiminen ja muu käyttäminen ilman lupaa on kielletty. 



3 kommenttia:

  1. No, todella vaikeaksi meni ostoksien kotiin tulo. Ostan nykyisin vähän tavraa verkosta. Kerran ostin kiinalaisesta ja paketin tulo kesti monta viikkoa. Lisäksi tilaamani huppari oli liian pieni, vaikka oli L kokoa. Ostan yleensä eettisesti ja ekologisesti tehtyjä vaatteita. Huppari oli kokonaisuudessaan hairahdus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Tuo vaatekappale oli leggignsit, joissa oli pieni hame mukana, siis päälle ommeltuna. Aattelin, että kätevä vaate jos piipahtaa vaikka äkkiä lähikaupassa. Valitsin myös yhden pykälän isompaa kokoa kuin yleensä käytän, mutta pitihän se arvata, kun ovat kiinalaisella mitoituksella. Kyllä ne nippa nappa päälle menee, mutta liian pienet on ja ennen kaikkea liian lyhyet. Eli tehty pienelle pyöreälle kiinalaiselle. Täällä nyt pohdin, että kenelle kehtaisin tarjota niitä. Ihan ilmaiseksi saisi. Omatkin tyttäret on niin hoikkia ja pitkäkoipisia, etteivät varmasti huoli. Minullekin ne on caprien mittaiset.

      Poista
  2. Muutamia kertoja olen verkkokaupasta tilannut, toimitukset tietysti kestää, mutta meillä ei mitään kiirettä, olen ollut tyytyväinen .Ostin just muutama viikko sitten leggignsit, käytän niitä sit syksymmällä, kun pyöräilen.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!