sunnuntai 26. syyskuuta 2021

Kaksi Sannaa ja nahkareput


Tarkoitus ei ole mitenkään puuttua kauniin ja hehkeän pääministerimme tekemisiin politiikassa eikä hänen persoonaansa muutenkaan. Tapahtui vaan eräänä päivänä syyskuun puolivälin tienoilla, että hän esitteli uutta nahkareppuaan somessa, muistaakseni Instagramissa. Siitäkös äläkkä nousi.

Iltapäivälehdet uutisoivat ensimmäisinä, kuinka pääministerin lahjoittama ilmainen mainos tavoitti noin 500 000 Sanna Marinin Instagram-seuraajaa hetkessä. Pääministeri kirjoitti: ”...Ja mulla on uus hieno kotimaisen Pihkan reppu, joka tuli tänään ensimmäistä kertaa käyttöön."

Mikäpä siinä, hyvähän se on, että suomalaista designia ja tuotantoa nostetaan maailmankartalle. Poliitikkojen esiintyminen julkisuudessa on herättänyt ennenkin kriittisiä kannanottoja varsinkin silloin, kun henkilö on tuonut yritysten nimiä näkyvästi esiin. Hän on tietenkin itse reppunsa maksanut, ei ole maksattanut sitä veronmaksajilla ja 14 tuhannen euron aamiaisetkin hän on lehtitietojen mukaan maksanut takaisin valtiolle.

Ilmainen mainos Pihka Collectionille tuli yllättäen ja pyytämättä, niin kuin eräällekin pääministerille aikoinaan epäilyttävät faksit. Mistä ne nyt sitten tulivatkaan, liittyivät jotenkin Paavo Lipposeen ja Lähi-idän politiikkaan. 

Olen jo toista kertaa Sanna Marinin kimpussa, edellinen postaus liittyi hänen puolialastomaan kuvaansa Trendi-lehden sivuilla, mistä oltiin montaa mieltä suuntaan jos toiseenkin. Ohessa linkki postaukseen

Ei laaksoa ei kukkulaa

Edellä mainittu postaus on yksi luetuimmista postauksistamme koko blogimme lähes 2,5 vuotisen historian ja yli 800 julkaistun postauksen joukossa.

Poliitikon ei tarvitsisi eikä pitäisi sanoa ääneen yrityksen nimeä, jonka tuotetta hän kantaa mukanaan. Koska yhdenvertaisuus! Eikö häneltä voisi odottaa myös, että hän kertoisi minkä valmistajan kengät hänellä on jalassaan ja onko niiden sisällä kenties Pirkka-sukkahousut, Amarit vai peräti Wolfordit? Ja entäs alusvaatteet sitten? Lieneeköhän ihan vaan perus-Triumphia, Primadonnaa vai La Perlaa? 

Muiden maiden päämiesten ja -naisten tapana ei tietääkseni ole jakaa ilmaisia mainoksia somessa. Esimerkiksi länsinaapurin tyylikäs kruununprinsessa pukeutuu useinkin suomalaisiin meidän tavan talliaistenkin ostettavissa oleviin mekkoihin. Ja asia tulee kyllä noteeratuksi lehdistössä. Ammattitaitoiset muotitoimittajat haistavat nopeasti merkin ja mallin ja valmistajan. Sama koskee Euroopan monarkkeja ja poliitikkoja. 

Voi olla, että Sanna Marinin reppupäivitys Instassa ei olisi herättänyt lainkaan pahennusta, jos hän ei olisi itse maininnut valmistajan nimeä. Media olisi sen kuitenkin selvittänyt ja sen jälkeen Marinille sekä nahkarepun valmistajalle olisi satanut pelkkää suitsutusta.

Sannan sininen nahkareppu on kyllä tyylikäs. En ollut moisesta Pihka Collectionista kuullutkaan ja tietysti menin netistä googlaamaan ja tutkimaan heidän tuotteitaan. Itse en pidä tapanani ostaa kovin kalliita laukkuja, koska sitten sitä samaa pitää käyttää vuosikausia, kun kallis on usein (ei aina) myös laadukas ja kestäväkin, eikä sitä saa kulutettua siihen kuntoon, että kehtaisi ostaa uuden. Laukku on kuitenkin sellainen tuote, jota en ostaisi kirpputorilta. Kuten myös alusvaatteet ja useimmiten kengätkin.

Jälkikasvulta sain jo vuosia sitten lahjaksi Marimekon mustan kankaisen repun, joka on vahvaa tekoa. Siinä on nahkaiset hihnat. Se on jo vuosia vanha ja "still going strong". Jouduin sen kerran pesemään, kun onnistuin kaatamaan sinne kahvia, mikä tietysti teki siitä vähän kuluneemman näköisen. Sitä muutaman vuoden käyttäneenä on vaikea tottua enää minkäänlaiseen käsilaukkuun. Tulee ihan tätimäinen olo.

 


Nahkarepusta tuli heti mieleen näyttelijä Armi Toivasen  vuonna 2013 esittämä Putouksen sketsihahmo " Sanna Raipe Helminen", jonka tavaramerkki oli nahkareppu. Youtubelta löytyy linkki Sannan ensiesiintymiseen Putouksessa. Vaikka koko Putous on aina tuntunut ihan lastenohjelmalta, on siinä vuosien mittaan ollut onnistuneitakin sketsihahmoja, joista yksi on minun mielestäni tämä uskollinen nahkarepun kuluttaja.

Ei kaupallista yhteistyötä. Sanna Raipe Helmisen hahmon omistaa MTV3 Oy.

Kuvat: Erikoiset Asiantuntijat/Sanna Marinin Instagram-sivut ja Iltalehti

Kuvien ja tekstin kopioiminen ja muu käyttäminen ilman lupaa on kielletty.





1 kommentti:

  1. Minä puolestani en ollut kuullutkaan tällaisesta somekohusta.
    Nyt olen sitten ajantasalla :D
    Mukavaa sunnuntaita ja tulevaa viikkoa!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!