Nymma kertoo:
Varhaislapsuudessani en juurikaan saanut nauttia isovanhempieni läsnäolosta. Melkein kaikki ehtivät kuolla ennen syntymääni. Naapurissa vietti kesiään kuitenkin parikin ”varamummoa”, joista vakituisempi asukas kuoli, kun olin kuusivuotias. Pelastin hänet yksinäiseltä, tylyltä ja kylmältä kuolemalta omaan sänkyynsä. Yhtenä lumisateisena alkutalven päivänä nimittäin aavistin, että jotain oli vinossa. Kaivoin väylän korkeiden nietosten läpi ja kun ei koputuksiini vastattu, juoksin hakemaan äidin apuun. Äidin kanssa sitten saimme oven auki ja hankittua hänelle apua. Mummo sitten menehtyi sairaalassa parin päivän kuluttua aivoinfarktiin.
Varhaislapsuudessani en juurikaan saanut nauttia isovanhempieni läsnäolosta. Melkein kaikki ehtivät kuolla ennen syntymääni. Naapurissa vietti kesiään kuitenkin parikin ”varamummoa”, joista vakituisempi asukas kuoli, kun olin kuusivuotias. Pelastin hänet yksinäiseltä, tylyltä ja kylmältä kuolemalta omaan sänkyynsä. Yhtenä lumisateisena alkutalven päivänä nimittäin aavistin, että jotain oli vinossa. Kaivoin väylän korkeiden nietosten läpi ja kun ei koputuksiini vastattu, juoksin hakemaan äidin apuun. Äidin kanssa sitten saimme oven auki ja hankittua hänelle apua. Mummo sitten menehtyi sairaalassa parin päivän kuluttua aivoinfarktiin.
Sen sijaan siskonsa eli huomattavasti
pidempään ja vietti kesät tuolla mökillä. Elettiin 1960-1980 -luvuilla. Hän oli
monessa asiassa aikaansa edellä ja hänen elämäntyylinsä olisi nykypäivän
mittapuun mukaan erittäin ”cool”. Siihen aikaan häntä pidettiin, jos ei nyt
ihan kylähulluna, niin ei se kauaskaan jäänyt. Mökissä oli sähkö, mutta sitä
käytettiin teeveden keittämisen lisäksi vain valaistukseen. Ja kesällähän ei
valaistustakaan juuri tarvita. Hella ja sauna lämpenivät puilla. Jääkaappia ei
ollut ja ruoka säilyi toimivassa maakellarissa. Ruokavalion nimi olisi
nykypäivän termeillä lakto-ovo-pecto-vegetarismi. Maitotuotteet, kananmuna ja
kala siis sopivat ruokavalioon kasvisruoan lisäksi. Kun satunnaisesti teki
mieli herkutella, hän saattoi lipsua vähän ja osti grillatun kanan, jota
säästeliäästi söi monta päivää. Punaista lihaa ei pöydässä tietenkään ollut
koskaan. Sianliha oli kamalinta mitä olisi voinut kuvitella. ”Sika on
saastainen elukka.”
Tuoretta kalaa hän osti samalta
maanviljelijä-kalastajalta, joka meilläkin kävi saalistaan myymässä.
Ruokakaupassa hän kävi hyvin harvoin. Sieltä ostoskoriin tarttui lähinnä vain
ruisleipää. Jauhot ja ryynit hän kävi ostamassa paikallisen myllyn myymälästä.
Sokeria ei juuri käytetty ja teen ainekset löytyivät terveyskaupasta tai omasta
pihasta nokkospuskasta. Lypsylämmintä maitoa ja vastamunitut kananmunat hän
osti meiltä, maalaistalosta. Itse asiassa vaihdoimme ne hänen kanssaan
mansikoihin, sillä hän viljeli ihania luomumansikoita. Silloin ei koko
luomu-sanaa ollutkaan, mutta sen kriteerit täyttyvät kirkkaasti. Niitä tultiin
ostamaan kauempaakin.
Omalta tontilta päätyi lautaselle suunnilleen
kaikki mahdollinen syötäväksi kelpaava voikukanlehtiä, nokkosia ja
pihlajanmarjoja myöten. Hänellä oli kasvamassa tietysti kaikkia mahdollisia
juureksia, perunaa, tilliä, salaattia, omenoita, puutarhavadelmia, karviaisia,
herukoita, parsaa… Kaikki mahdollinen ylijäämä päätyi kompostiin ja
mukavuuslaitoksena toimi tietenkin puucee. Näin hän sai viljelyksilleen
tuotettua omat mullat. Meiltä hän kävi hakemassa maanparannusaineiksi
kanankakkaa, hevosenkakkaa ja hyvin palanutta karjanlantaa. Viljelysten kalkitsemiseen
hän käytti saunan pesästä ja keittiön puuhellasta sekä leivinuunista tulevat
tuhkat. Mitään hyönteis- tai
rikkaruohomyrkkyjä ei tietenkään ollut käytössä. Toisen naapurin kanssa hän
vaihtoi keskenään mansikat ja rahkasammalet. Rahkasammalta hän kävi keräämässä
naapurin metsästä kuivikkeeksi mansikoiden alle. Suurviljelijäthän käyttävät
mustaa muovia siihen tarkoitukseen. Rahkasammalen tuotantoa ja käyttöä
kasvihuonekasvien kasvualustana on tutkittu vasta 2010-luvulla (Näkkilä,
Silvan, Jokinen, Särkkä ja Tahvonen / MTT, Metla ja Vapo 2015).
Talvet hän vietti kaupungissa erään itseään
hieman vanhemman herrahenkilön taloudenhoitajana. Tai ehkä siis kuitenkin
”taloudenhoitajana”. Tämä tarina nimittäin meni minulle läpi pitkään. Vasta nyt
aikuisella iällä olen miettinyt, että ehkä he sittenkin olivat pariskunta. Ehkä
ei. Jos tämä herrahenkilö tarvitsi kodin hengetärtä huushollinsa ylläpidossa
ympäri vuorokauden talviaikaan, niin miten hän sitten yhtäkkiä pärjäsi kesät
yksinään? Tyttäret olivat kuulemma opettajia ja veivät isänsä mökille kanssaan
kesäksi. Kuitenkin mummeli ilmestyi mökilleen jo toukokuun alussa ja viipyi
niin pitkälle syksyyn, että lumentulo oli jo lähellä. Koskaan en tätä
herrahenkilöä tavannut, mutta muistan vieläkin hänen nimensä ja osoitteensa,
sillä olin talven ajan mummon kanssa kirjeenvaihdossa.
Mummelilla oli iso liuta naispuolisia ystäviä,
jotka olivat samalla uskonsisaria. Heitä oli kesäisin mökillä aikaansa
kuluttamassa useampiakin yhtä aikaa. Ja kaikki olivat neiti-ihmisiä. Joskus
kysyin syytä tähän, niin minulle vastattiin, että ”me (kyseisen kirkkokunnan
naispuoliset jäsenet) emme mene ollenkaan naimisiin”. Lapsikin osasi järkeillä,
että no helkkari, sukupuuttoonhan te kuolette. Ehkä tähänkin oli olemassa ihan
muu selitys, jota en silloin tajunnut ja josta ei siihen aikaan voinut lapselle
puhua. Eräs hänen perheellinen ystävättärensä leskeytyi myöhemmin ja avioitui
pian uudelleen. Tähän mummeli totesi ymmärtäväisesti, että ”Näin käy, kun on
siihen MIEHEEN tottunut…”, mikä huvitti äitiäni suuresti, koska lausunnon
antaja oli lähes 70v vanhapiika. Asiantuntijalausunto siis tämäkin.
Hän oli hyvin vakaumuksellinen kristitty ja
kuului eri kirkkokuntaan kuin me ”tavalliset” luterilaiset. Lepopäivä oli
hänellä eri päivä kuin meillä muilla ja sen hän todella ja kirjaimellisesti
pyhitti. Eniten juuri hänen vaikutuksestaan tutustuin varhaislapsuudessani
kaikkeen, mikä liittyi uskontoon, musiikkiin ja luontoon. Mökissä oli vanha
harmoni, jolla sain soitella ja sain samalla maksutonta soitonopetusta. Muistan
soittaneeni lasten hengellistä laulua, jonka sanat menivät näin: ”Onpa
taivaassa tarjona lapsillekin, jotka Jeesusta rakastavat. Kultakruunut ja
valkeat vaattehetkin, harput joilla he soitella saa.” Tämä hengellinen laulu on
edelleen käytössä seurakunnissa.
Melodia oli hyvin kaunis, mutta lapsen
mielestä sanat olivat tosi ahdistavat. Tuntui siltä, että kuolema vaanii heti
nurkan takana. Kuolleethan ne taivaaseen menevät ja jos lapsille on siellä
jotain tarjolla, niin se tarkoittaa sitä, että lapsikin voi kuolla. Piti valita
tarkasti hetki, milloin uskalsin kipittää kotiin niin kovaa kuin kintuista
lähti, ettei vaan kuolema korjaisi matkalla. Ettei näkynyt esimerkiksi autoja
tiellä tai kovin tummia pilviä taivaalla. Kuolemahan muutenkin suorastaan
roikkui ilmassa. Harmoni oli nimittäin samassa huoneessa, josta olin pari
vuotta aiemmin pelastanut sen viimeisillään elossa olevan toisen mummelin.
Saman sängyn vieressä.
Kultakruunut ja valkeat vaattehet kuulosti jo
paljon paremmalta. En lainkaan tiennyt, mikä esine on harppu. Joku soitinhan se
joka tapauksessa oli, kun sillä ”soitella saa”. Luulin sitä lähinnä nokkahuilun
tyyppiseksi kapistukseksi. Olin kuullut nokkahuilusta ja sen soittamisesta
isommilta lapsilta (kouluikäisiltä) sen verran juttuja, että oli kyllä syytä
olla huolissaan. Päättelin, että eipä ole kovin kummoiset olot siellä
taivaassa. Laulun sanat muuten kannattaisi jo muuttaa nykypäivän vaatimuksia
vastaaviksi ja nykynuorisoa houkuttelevammiksi: ”Huaweit joilla he vloggailla
saa.”
Mummelilla oli ikäisilleen suhteellisen
tavanomainen etunimi ja siihen hyvin ”natsaava” sukunimi. Vähän kuin Maija
Meikäläinen. Ajattelin silloin, että tuollaista etunimeä en ainakaan antaisi
omalle lapselleni. Vanhat nimet tulevat aina uudelleen muotiin ja nyt
esikoistyttären ja -vävyn toisella kummilapsella on tämä sama etunimi. Ja nyt
se kuulostaakin taas tosi kauniilta. Jos omaan perheeseen olisi vielä tullut
yksi tyttölapsi n. 25 vuotta sitten, hänen toiseksi nimekseen olisi tullut tämä
sama nimi kahta kirjainta pitempänä versiona oman ”oikean” mummoni mukaan.
Täällä oli tällainenkin postaus, enhän minä vuonna.19 tiennyt vielä teidän blogista, lyhyesti kommentoin tähän, mun elämässä ei ollut iso vanhempia, oli vain naapurin saimi mummo, jonka turviin juoksimme isää pakoon, eräänä päivänä saimi mummo sit oli kuollut kotonaan, hän oli ihana saimi mummo, oli hyvä olla hänen luona,joka kerta hän keitti kahvia meille, en muista joimmeko sitä, hänellä oli 6 lasta, kaikki tietysti jo maailmalla.Tapio Rautavaara oli hänen lempi laulajansa.No ei tätä tietty tartte julkaista.
VastaaPoistaMielenkiintoinen kertomus.
VastaaPoistaAi täältä löytyi tämäkin, olin kommentoinut näköjään,myös unohtanut, ja saman varmaan olisin nytkin kirjoittanut, mutta jatkan vielä...Saimi mummo oli loppuun asti rakas mummo,
kävimme hänen luona aikuisenakin,
mutta silloin kun olin 15v. Saimilla oli Erkki puoliso, joka erään kerran sai sydänkohtauksen liian kuumassa saunassa, Saimi odotteli Erkkiä saunasta, kun ei kuulunut niin meni katsomaan-liian myöhään.
Saimi oli syntynyt Sortavalassa niinikään karjalassa, Saimi mummo sitten oli eräänä päivänä kuollut kotonaan, hänellä oli pari kissaa.
Minun molempien vanhempien mummo ja ukki kuolivat aika varhain, Äidin äidin mummoni siis muistan että ehdin vähän aikaa nähdä, hän puhui aitoa karjalan kieltä, se oli hauskalta kuulostavaa.
Voi miten paljon sekin pieni mummo joutui kärsimään, koti jäi Suojärvelle, jonka venäjä otti itselleen 1938-1944, ja nuorin lapsista paloi,tuli tarttui vaatteisiin hellasta, palovammat oli kuolettavat, vain vanhemmat lapset oli kotona, mutta ei siihen aikaan 100v.sitten syrjä kylältä päässyt mihinkään, jossain venäjällä on hänen hauta.
Kun äitini oli lähestymässä kuolemaa sairauden takia, sanoimme siskoni kanssa että "kun sitten kuolet, niin näet pikku veljesi taivaassa",minäkin voisin joskus nähdä pikku enoni siellä, jälleen näkeminen on monille yllätys.