keskiviikko 1. joulukuuta 2021

Kuin yö ja päivä

Uuden puhelimeni vaatimuksina oli vanha tuttu merkki, hyvä kamera ja kohtuullinen hinta. Kaikki löytyi tästä vaihtoehdosta.


Viimein koitti se päivä, kun Uko raahasi minut puoliväkisin puhelinkauppaan. En päivitä puhelinta huvin vuoksi uudenpaan saadakseni jotain parempia ominaisuuksia - ei voisi vähempää kiinnostaa saada jotakin aina vain isompaa, nopeampaa ja ties mitä. Mutta nykyinen puhelin, joka muuten toimii, putosi joku aika sitten asfaltille ja näyttö sai säröjä tekevän osuman. 

Ukolla meni hermot minun ulkoisesti risaan puhelimeen jo ajat sitten, josta syystä tänään annoin periksi hänen mankumiselleen ja lähdimme kohti puhelinkauppoja. Nopean nettivilkaisun jälkeen huomasimme, että lähes joka liikkeellä oli vielä Black Friday -tarjoukset voimassa. On siinäkin muuten älytön aleteema ja -nimi, joka rantautui Suomeenkin mistäpä muualta kuin Amerikasta. Tiesittekö muuten, että Black Fridayn jälkeen vietetään Kyber Mondayta, joka on verkkokauppojen vastaava alepäivä.

Me saavuimme pian ensimmäisen potentiaalisen puhelinkaupan parkkipaikalle. Tämä kauppa P oli entuudestaan tuttu muutaman kuukauden takaisilta imuriostoksilta. Se reissu jäi erityisesti mieleen siitä, ettei yhtään myyjää löytynyt auttamaan. Siksi astuinkin myymälään melko vastentahtoisesti, mutta Black Friday -tarjousten vuoksi annoin liikkeelle mahdollisuuden. Ei olisi kannattanut. Myyjällä oli menossa oma musta päivänsä. Ei hän tiennyt kahden loppusuoralle valikoituneen puhelimen eroja ja väitti Ukon esittämää tietoa vääräksi, kunnes kävi vilkaisemassa asiaa tietokoneeltaan. Muutenkaan en vakuuttunut hänen "pitäisi olla", "luultavasti" ja "tämän kamera on huono" lausahduksistaan. Enkä hermostuneesta olemuksestaan. Enkä varsinkaan siitä, että hän singahti kesken kaiken palvelemaan toista asiakasta, joka hipelöi kalliimpaa puhelinta. 

"Lähdetään toiseen kauppaan", sanoin Ukolle ja käänsin kroppani kohti ulko-ovea. Tämän huomatessaan myyjä heiluttelemaan, että hän tulee kyllä kohta ja kun tajusi, että lähdetään pois vilkutteli ja kujerteli, että nähdään pian uudestaan. Juu ei nähdä! Olin lähtökohtaisesti hyvällä tuulella, joten pidin mielipiteeni omana tietonani. Tosin, tällä kertaa Uko avasi sanaisen arkkunsa ja sanoi ääneen ne sanat, jotka minulta jäivät sanomatta. Tosin vasta liikkeen ulkopuolella, kun olimme kahden kesken.

Kohti toista kauppaa siis. Emme löytäneetkään tätä G:tä entiseltä paikaltaan, kun ei heti muistettu, että uusi liike oli avattu jonkin aikaa sitten lähistölle. Naurettiin yhdessä muistamattomuudellemme ja tunnelma nousi taas reilusti plussan puolelle.

Kauppa G:ssä kävi kiva kuhina. Tekemisen meininki näkyi ovelle asti . Uutuutena oli jonotussysteemi - vähän niinkuin kaupan lihatiskille. Hirveän kätevää ja oikeudenmukaista. Odottaessamme vuoroamme pystyimme kiertelemään liikkeessä heräteideoita tehden sen sijaan, että olisi pitänyt kytätä vapautuvaa myyjää tämän kintereillä. Kun myyjä vapautui auttamaan meitä, alkoi kaikki mennä heti oikeaan suuntaan. Muisto P:n myyjästä alkoi hälvetä kuin haiseva kaasu autiomaahan.

Saimme totta tosiaan enemmän kuin odotimme ja ostimmekin enemmän kuin oli kauppalistalla - tarpeellisia ja tarpeettomia oheistuotteita. Liittymätkin katsottiin ajantasalle ja tehtiin niihin pieniä päivityksiä. Myyjä keskittyi meidän asiaamme eikä hän kuikuillut kalliimpia ostoksia tekevien asiakkaiden perään. Aivan täydellinen, jollei vieläkin parempi ostosreissu. Lopputuloksena sama tuote, jonka olisin ostanut liikkestä P, jos myyjä olisi panostanut edes pikkuisen enemmän eikä varsinkaan olisi karannut kesken kehkeytyvää ostotilannetta. 

G:n myyjälle annoimme välittömästi hyvää palautetta. P:n myyjälle olisi pitänyt antaa hänen ansaitsemansa rakentava palaute. Tosin, jos hän ei ole niin tyhmä kuin miten käyttäytyi - hän varmasti sen tajusi. Mutta epäilenpä, että hän oli niitä tyyppejä, jotka "ovat vain töissä".


Kuva: Erikoiset Asiantuntijat

Kuvan ja tekstin luvaton kopioiminen on kielletty.



6 kommenttia:

  1. No olipa töykeää käytöstä tuossa ensimmäisessä kaupassa. Hyvä että marssitte ulos sieltä. Puhelinostoksissa tuntee itsensä muutenkin jo tietämättömäksi ja mitään käsittämättömäksi, saatikka jos osuu kohdalle vielä tuollainen myyjä. Toivottavasti olet tyytyväinen uuteen puhelimeesi. Älä nyt vaan pudota sitä! Ostit kai suojakuoret? Oma puhelimeni on tosi kaunis ja ulkokuoressa on hieno väri, mutta sen pinta on niin liukas, etten uskaltaisi sitä ilman suojakuoria käsitellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Se on juuri noin niinkuin kirjoitat. Puhelinostoksilla tarvitsee todellakin apua ja jos ei sitä saa, niin kyllä on vaikeaa valita itselleen sopiva tuote.
      Olen tyytyväinen ostokseen ja ostin turvaksi suojalasin, suojakuoren ja suojakotelon. Että kyllä lähtee - on riittävästi suojia nyt. Ja yritän olla pudottamatta!

      Poista
  2. Samaan hommaan kaatui yhteistyöni firman X kanssa ja siirryin firman Y asiakkaaksi... Eroa voi olla kuin yöllä ja päivällä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Onneksi on asioita, joissa voi tehdä valintoja. Voin sanoa, että täytyisi tapahtua ihmeen kaltainen asia, että menisin en tuohon liikkeeseen, josta saimme kahteen kertaan huonoa palvelua (tai siis toisella kerralla ,jäimme jopa ilman).

      Poista
  3. Jotenkin tutun kuulosta. Viimeksi puhelinta vaihtaessani tärkein kriteeri oli hyvä kamera. Sitä ei myyjä kyllä millään uskonut ja niinpä vaihdoin kauppaa ja ostin erinomaisen kamerapuhelimen muualta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!
      Kyllä "asiakas on aina oikeassa" - ainakin silloin, kun tietää mitä haluaa!

      Poista

Kiitos kommentistasi!