maanantai 24. heinäkuuta 2023

Raha ratkaisee

   

Huom! Kuvat eivät liity tapaukseen.

Teen työtä, jolla saattaa olla merkitystä, mutta ainakin raha ratkaisee ihan konkreettisesti. Monessa muussakin asiassa kansalaisilla on tapana mennä ”hintakärki” edellä. Se vaatii kieltämättä valppautta ja vaivannäköä, että pystyy joka paikassa löytämään sen halvimman ratkaisun. 

En edes käyttäisi sanaa ”halpa”, kuten esimerkiksi toinen johtavista päivittäistavaraketjuista käyttää mainonnassaan. Siinä tapauksessa parempi sana olisi edullinen. Halpa antaa halpahallimaisen mielikuvan.

Tuli tarve teettää autoon pari pientä vauriokorjausta. Aloitimme homman käyttämällä kulkuneuvon vauriokorjaamolla arvioitavana. Vasta sitten tein vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöön. 



Asian olisi voinut toki toisinkin päin hoitaa ja marssia arviointiin valmiin korvauspäätöksen kanssa. Se olisi ollut vauriokorjaamon kannalta parempi vaihtoehto, koska korjausaika olisi luultavasti sovittu sinne.

Tämän jutun clou on siinä, että yleensä kuulen, kuinka meidänkin käyttämämme vakuutusyhtiö on kaikista hintavin ja korvaa kaikista huonoimmin. Hintoihin en osaa ottaa kantaa, mutta palvelu on ollut aina nopeaa ja loistavaa. Arvostan sitä.

Moni myös motkottaa siitä, että haluaa AINA ja EHDOTTOMASTI asioida ihmisen eikä koneiden kanssa. Se vaan, että koneet ovat huomattavasti nopeampia kuin ihmiset. Sain vakuutusyhtiöltä (lue: koneelta) automaattisen korvauspäätöksen parissa minuutissa. Jos olisin jäänyt odottamaan ihmisen tekemää päätöstä, olisi siihen mennyt tunteja, pahimmillaan viikkoja.  

Päädyimme toiseen vauriokorjaamoon, josta sain korjausajan jo viikon päähän. Ensin mainitussa korjaamossa olisi aika mennyt yli kahden kuukauden päähän. No tässä oli kylläkin tuuria, sillä onnistuin saamaan peruutusajan juuri siirretyn ajan tilalle. 



Mutta tässä jälkimmäisessä korjaamossa (johon ei tarvittu aikavarausta vahinkoarvioon, mitä suuresti ihmettelen) oli selvästi ystävällisempi palvelu kuin ensimmäisessä johon oli aikavaraus. Arvion tekijä oli ihan asiallinen, mutta hänestä jäi vähän tympeä mielikuva. No, ystävällisyys tai sen puute on niin monesta asiasta kiinni.

Ensimmäisen vauriokorjaamon hintalappu hirvitti siitäkin syystä, että silloin ei ollut vielä tietoa, miten vakuutusyhtiö korvaa vahingot. Jälkimmäisessä korjaamossa en edes nähnyt lopullista hintaa. Siellä myös varattiin meidän puolestamme sijaisauto korjauksen ajaksi (4 päivää). 

Minulle/meille on aika lailla sama, kustantaako vakuutukset toisessa yhtiössä muutaman euron tai vaikka kympin vähemmän kuin nykyisessä omassa yhtiössä, josta ennenkin on päätös saatu todella nopeasti. Kokemusta on nimittäin kahdesta muustakin vakuutusyhtiöstä, joissa on voimassaolevat vakuutukset (sairauskulu- ja lemmikki-). Niissä kestää päätöksen saaminen useita päiviä, jopa viikkoja, ellei ole käyttänyt suorakorvausta. 



Monesti motkotetaan myös sitä, ettei vakuutusyhtiö suostunut korvaamaan sitä tai tätä tai tuota. Korvattavat ja ei-korvattavat asiat kerrotaan varsin selvästi vakuutusehdoissa. Ne kannattaa lukea viimeistään silloin, kun vahinko on tapahtunut. Jos on itse elätellyt omia toiveita jostain muusta, niin pettymyshän siitä tietysti seuraa. 

En kerro tässä muiden yhtiöiden nimiä kuin niiden, joiden palveluun olimme tosi tyytyväisiä. Vakuutusyhtiö on If ja vauriokorjaamo Hedin Automotive. 

Ei kaupallista yhteistyötä.
Kuvat: Pixabay
Kuvien ja tekstin kopioiminen ja muu käyttäminen ilman kirjoittajan lupaa on kielletty.




3 kommenttia:

  1. Hyvä postaus! Vakuutusehtoja on viime aikoina täälläkin luettu. On nimittäin molemmat autot remonttiin menossa (ei kolarien takia onneksi). Totesimme juhannuksena kotiin hinausauton kyydissä kotiin tullessamme, että onneksi on vakuutus. Kuljetus olisi ilman vakuutusta maksanut 500 euroa.

    VastaaPoista
  2. On lähes mahdotonta vertailla hintoja vakuutusfirmojen välillä. Nykyään verkon kautta haettu korvaus on todella nopea. Lieneekö asialla tekoäly.
    Taannoin if vakuutusyhtiö korvasi tuulilasit lähes ilmaiseksi jos auton vakuutus oli siellä

    VastaaPoista
  3. Se on vakuutusasioissa vähän sama niin kuin parisuhteissakin, ettei pitäisi luottaa liikaa omiin oletuksiin ja toiveisiin vaan selvittää myös ne vaikeaselkoisimmat, 'pienellä präntätyt" jutut. Ja silti voi mennä metsään.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!