Marian ilmestys, ikoni pyhän Klimetin kirkossa Ohridin kaupungissa Makedoniassa. Ohridin kaupunki kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon. |
Marian ilmestyspäivää vietetään tänä vuonna 22.3. Joskus muinoin Marianpäivä on ollut aina 25.3., josta on tasan yhdeksän kuukautta jouluun. Kuten kaikki muistamme, Marian ilmestyspäivänähän enkeli Gabriel kävi Marian luona kyläilemässä. Maria ei siis silloin itse ilmestynyt, vaan hänelle ilmestyttiin. Maria on sittemmin itse ilmestynyt muille, mutta siitä lisää myöhemmin. Pyhään Mariaan liittyy katolisissa maissa muitakin juhlapäiviä, esimerkiksi heinäkuun 2. päivä ja elokuun 15. päivä, jotka luterilainen kirkko on hylännyt epäraamatullisina.
Maria on tiettävästi Jeesuksen syntymän aikoihin ollut vasta 12-14 -vuotias. Joosefin iästä sen sijaan liikkuu ristiriitaisempia tietoja. Joissain yhteyksissä hänet halutaan esittää vanhana leskimiehenä ja antaa sitä kautta sellainen kuva, että mitään ”lihallista” sikiämistä ei tapahtunut. Joosefhan on kaikissa kuvissa pitkäpartainen. Vai oletteko nähneet kuvan, jossa Joosef olisi esitetty siloposkisena teinipoikana? Niillä seuduilla ja siihen aikaan oli nimittäin tapana, että nuoret miehet avioituvat 13-19 -vuotiaina. Joosefia voidaan pitää varsinaisena uskon sankarina. Harvaan mieheen nimittäin uppoaa selitys Pyhästä Hengestä ja Herran enkelistä, jos puoliso alkaa olla siunatussa tilassa vastoin omiakin odotuksia.
Ikääntynyt Joosef saattoi olla jo siinä iässä, ettei hänellä enää mikään viisari värähtänyt, vaikka kuvankaunis ja hehkeä Maria käyskenteli samalla tontilla. Sen lähemmäksi ei Joosef varmaan olisi saanut mennäkään. Näin varmistettiin, että kukaan ei kuvitellutkaan Joosefia vauvan isäksi. Ja että Maria pysyi jatkossakin ikuisena neitsyenä, kuten Jeesuksen äidille sopiikin. Luterilaisen käsityksen mukaan Maria on pysynyt neitsyenä ikuisesti vielä lapsen synnytettyään. Siihen maailman aikaan isä sai myydä alle 12-vuotiaan tyttärensä orjaksi tai myöhemmin aviopuolisoksi kenelle tahansa sopivaksi katsomalleen miehelle. Naisella ei ollut oikeutta kieltäytyä aviomiehestä, jonka isä hänelle valitsi. Naisella oli tuolloin arvoa lähinnä jonakin esineenä ja kauppatavarana. Kun Marian tilanne valkeni hänen isälleen, isä taisi tuumata, että tässä ei nyt kyllä hyvä heilu, jos ei Marialla ole tietoakaan sulhasesta. Yksinhuoltajan elämä ei ollut helppoa silloinkaan. Ei ollut lapsilisiä, elareita, vauva.fi:tä, perhevalmennusta, KaksPlussaa eikä edes kertakäyttövaippoja.
Katolinen ja ortodoksinen kirkko korostaa Marian perisynnittömyyttä ja viattomuutta. Sen ansiosta Marialla ei ollut raskauspahoinvointia eikä synnytyskipuja eikä mitään muutakaan ikävää asiaa lapsen syntymään liittyen. Ei väsymystä, turvotusta, raskausarpia eikä repeilyjä tai ompeleita tärkeissä paikoissa. Raskauden ja synnytyksen vaivathan ovat syntiinlankeemuksen seurausta kuten sekin, että tienatessa tulee hiki.
Luterilaisessa teologiassa päinvastoin korostetaan Marian vaatimattomuutta, syntisyyttä ja samankaltaisuutta verrattuna keneen tahansa meistä. Raskaus ja synnytys oli vaikea ja kivulias. Sana tuli lihaksi ja siinä piilee lohdutus. Latinalaisessa amerikassa Neitsyt Mariaa arvostetaan korkeammalle kuin poikaansa. Hän on äiti, jonka luokse voi hakeutua hädän hetkellä ja purkaa salaisimmatkin huolensa. Asialla on myös yhteys sikäläiseen macho-kulttuuriin, jossa isäsuhde voi olla vaikea ja isä on niillä kulmilla julma mies, joka on harvoin kotona.
Tizian, Marian taivaaseenottaminen |
Lourdesin Neitsyt Maria -patsas. Kuva: Erikoiset Asiantuntijat |
Maria etunimenä on yksi suosituimmista naisten nimistä kautta historian ja ympäri maailman Annan ja sen johdannaisten ohella. Erikoisen Asiantuntijan perheessäkin on useita Maria-nimisiä naisia sekä edesmenneissä että nykyisissä.
Kuvia Lourdesista/Erikoiset Asiantuntijat:
Lähteet:
Jaakko Heinimäki: Pyhät
Johannes Karhusaari: Pro gradu -tutkielma Joensuun yliopiston
teologisessa tiedekunnassa v. 2006
Jumalansynnyttäjän kuva kirkossa
Kustaa Vilkuna: Vuotuinen ajantieto
Wikipedia
Kuvat: Erikoiset Asiantuntijat ja Pixabay
Kuvien ja tekstin luvaton kopioiminen ja muu käyttäminen on kielletty
Olipa mielenkiintoinen ja hauskasti kirjoitettu vakava juttu. Kauniit kuvat. Maria ei oikein kunnolla näy luterilaisessa uskossa. Katoliset rukoilevat ensiksi Mariaa ja pyytävät häntä rukoilemaan puolestaan Jumalalle. Samoin ortodoksisuudessa Maria on tärkeä. En ole varma pitävätkö nämä tiedot paikkaansa, olen vain kauan sitten opiskeluihin liittyen lukenut.Voi, kunpa pääsisi Espanjaan pyhiinvaellusmatkalle. Olen siitä unelmoinut paljon.Pidän kovasti vaeltamisesta, patikoinnista. Mutta eihän se nyt onnistu.Hyvää viikonloppua!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Katolisissa maissa Maria on ihan eri "kurssissa" kuin luterilaisissa. Varsin mielenkiintoista. Luterilaisuus on kovasti keskittynyt pyhään kolminaisuuteen. Hyvää viikonloppua myös!
PoistaTästä johtuenkohan uskonnoissa on niin verraten paljon lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, kuin nyt on. Ja viittaan tutkittuihin ja rankaistuihin tapauksiin. Hyvin mielenkiintoinen kirjoitus!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Esille ottamasi asia on todella vaikea. Sitä ilmeee niin paljon ja tosiaankin monissa uskonnollisissa piireissä. Ahdistavaa ja niiiin sairasta. Hyvää viikonloppua näistä ajatuksista huolimatta!
Poista