Joka ikinen kerta, kun kuulen
puhuttavan koulukiusaamisesta, muistuu mieleeni oma kokemukseni alaluokilta.
Olimme kolmannen luokan keväällä
sydän pakahtuen hyvästelleet opettajamme, jonka tiesimme syksyllä
vaihtavan toiseen kouluun. Pelolla ja jännityksellä odotimme koulun
ja neljännen luokan alkua ja uutta opettajaa. Sehän voisi olla ihan
kuka ja millainen tahansa.
Parveilimme koulun pihalla odottaen
syksyn ensimmäistä kellojen soittoa ja sen tapahduttua ryntäsimme
kiireesti luokkaan odottamaan opettajaa paikalle.
Olimme asettuneet istumaan pulpettien
ääreen, kun luokan ovi kävi ja sisään astui tiukkaan nutturaan
ja pyöreisiin silmälaseihin, siniseen paitapuseroon ja
puolihameeseen sonnustautunut, ruskeisiin läskipohjakenkiin
solahtanut vanhalta näyttävä nuori gasellinsilmäinen
naisopettaja. Selvästi arastellen ja hiljaisin askelin luokan
eteen käyvä ja opettajan korokkeelle varovaisesti nouseva vaatimaton
ja väritön hahmo. Kuiskaavalla äänellä hän esitteli itsensä
tulevan lukukauden opettajaksemme.
Syvä hiljaisuus vallitsi hetken
luokassa. Niin syvää hiljaisuutta ei sen jälkeen koskaan kuultu
luokassamme sinä lukuvuonna. Eikä hiljaisuutta ylipäätään. Se
päättyi siihen lyhyeen hämmästyksen hetkeen, kun opettaja käänsi
selkänsä meihin päin kirjoittaakseen nimensä taululle ja
seuraavien päivien aikataulua. Ensin alkoi sipinä ja supina, sitten
kihinä ja kuhina, ilveily, tirskunta, hihitys. Sormilla osoittelu
ja sanaton ilmeily.
Ja jos siinä kohtaa opettajan ääni
olisi noussut ja olisi käynyt kunnon komento, se olisi ehkä
loppunut siihen. Ehkä. Mutta koska näin ei käynyt, emme saa
koskaan tietää, olisiko se auttanut.
Se oli julmaa. Me 10-vuotiaat osasimme todella olla ilkeitä. Meillä ei varmaankaan ollut kykyä empatiaan
siinä määrin, että olisimme pystyneet asettumaan opettajan
asemaan ja lopettamaan sen typeryyden.
Meitä opetti muutkin opettajat ja heidän tunneillaan vallitsi kuri ja järjestys. Oma opettajamme opetti meille ainakin äidinkieltä,
luonnontietoa, musiikkia, matematiikkaa. Ja uskontoa. Josta tulikin
hänelle kaikkein piinaavinta. Olimme nähneet, että hän kuljetti
mukanaan omaa Raamattua, nahkakantista, vetoketjulla suljettavaa. Ja
sekö meitä huvitti suunnattomasti. Mitä muutakaan olisi voinut
odottaa lempilukemistoksi hänen kaltaiseltaan, mielestämme.
Hän kulki kouluun vaihteettomalla naistenpyörällä. Syksyllä ja kevällä pukeutuneena
tummansiniseen poplariin ja baskeriin. Ylämäet hän talutti ja ison
alamäen lasketteli poplarin helmat heiluen ja kassi iloisesti pyörän
tangolla keinahdellen. Hän ei ollut koskaan sairaana eikä poissa
koulusta, vaikka varmasti – näin uskon, koulutyön aloittaminen ei
ollut hänelle helpoimmasta päästä. Myöhemmin kuulin, että
olimme hänen ensimmäinen luokkansa hänen valmistuttuaan opettajaksi.
Kerran olimme porukalla keksineet
kiroilla uskonnon tunnilla. Ketkä siitä sitten jäivät
verekseltään kiinni? Minä ja ystäväni. Opettaja puhutteli meitä
kaikkien kuullen ja meidän piti tietenkin uhitella.
-Lupaatteko, että ette enää koskaan
kiroile, opettaja pyysi.
-Niin minun ei tarvitse ilmoittaa tästä
kotiin, kun sovimme sen nyt, hän jatkoi.
-So-vit-tu, on se so-VIT-TU, meidän
puolestamme, vastasimme yhteen ääneen paino sanan kahdella
viimeisellä tavulla. Ja koko luokka hirnui taustalla.
Silloin yhtäkkiä opettajan silmistä valui
kyyneleet. Äänettömät, eleettömät kyyneleet. Hän katsoi meitä
silmiin ja kääntyi pois, astui ulos luokasta ja palasi hetken
päästä takaisin.
Hän ei koskaan soittanut koteihimme
kiroilusta. Eikä koskaan palannut tähän asiaan. Mutta luokkamme
rauhoittui, kun kevät oli jo käsillä. Ihan viimeiset viikot vietimme
rauhassa, rauhoituimme itse ja annoimme työrauhan opettajalle ja samalla toisillemme. Ehkä
jotakin liikahti silloin kyynelten hetkellä kaikkien sydämessä.
Niin voimakas oli tuo liikahdus, että muutos tapahtui kuin
sopimuksesta, vaikkei sellaista koskaan tehtykään.
Sain kevättodistukseen
käyttäytymisestä kiitettävän, niinkuin kaikki muutkin
luokkatoverini.
Saimme tuntea jotakin suurempaa kuin
sanoin voisi edes yrittää kuvailla. Armollista ymmärrystä nuoruutta ja sen
hulluutta kohtaan. Tämä armollisuuden lahja on painunut takaraivooni sieltä koskaan
poistumatta.
Kului vuosia ja palasin asumaan
samoille seuduille, jossa olin käynyt alakouluni. Entinen koulumatka
vaihtui työmatkaksi ja ohittaessani vanhan kouluni nämä muistot ovat
palanneet mieleeni useammin kuin kerran tai kaksi.
Sydämeni miltei pysähtyi, kun palasin
ajassa taaksepäin muutamia kymmeniä vuosia sitten. Opettaja poplarissa
talutti pyörää ylämäkeen, käsilaukku pyörän sangalla, baskeri
päässä piilottaen kätköihinsä tiukan nutturan. Kuin hyppy
menneeseen, aikamatka aikuisuudesta takaisin lapsuuteen. Tunsin surua
ja katumusta. Mutta en saanut tehtyä sitä, mitä olisin kaikkein
eniten halunnut tehdä. Pyytää anteeksi.
Ehkä rangaistukseni on tämä.
Ikuinen, piinaava muisto tästä kiusaamastamme opettajasta,
joka kuitenkin oli loppujen lopuksi yläpuolellamme ja antoi meille
anteeksi, vaikkemme sitä koskaan häneltä pyytäneetkään.
Kuvat: Pixabay
Nykyisinkin tämä on tuttu ilmiö - oppilaat kiusaavat opettajaa ! Mutta - fiksu ope osaa asettua yläpuolelle ja oppilaat alkavatkin kunnioittaa häntä!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! Juuri näin se menee, tässä meidänkin tositarinassa. Tosin, ymmärrys tuli vasta vuosien päästä! Kaikki kunnioitus opettajia kohtaan, ennen ja nyt!
Poista