Kävimme äskettäin Isännän kanssa ostoksilla eräällä paikkakunnalla erikoistavaramyymälässä. Tarvitsimme apua tuotteen valinnassa ja niinpä paikalle riensi avulias, osaava ja hymyilevä nuori myyjä, joka tarjosi asiantuntevaa apuaan.
Samalla hän myös kertoi tarkkailevansa erästä toista asiakasta (muutaman metrin päässä), koska "lähtee niin paljon tavaraa mukaan". Ymmärsimme tästä, että kyseessä oli eräänlainen kanta-asiakas.
Kun asiakas oli ohittanut meidät, myyjä soitti kassalle ja kertoi tulossa olevasta asiakkaasta kuvaillen hänen ulkonäköään syrjivästi. Hän mainitsi meille samalla ohimennen puhelulla varmistavansa, että kaikki ostokset menevät "varmasti kassan kautta".
Kun tulimme kassalle maksamaan ostoksiamme, edellä mainittu asiakas oli juuri ollut siellä asioimassa. Kassahenkilöllä oli vartijan kanssa hänen tarkkailemisensa edelleen kesken,
mikä vähän viivästytti meidän palvelemistamme. Kassa tokaisi meille vielä jotain
tästä ”epäilyttävän näköisestä asiakkaasta”. Meidän nähdäksemme kyseinen
asiakas kuitenkin asioi ja maksoi ostoksensa ihan normaalisti hieman epäsiististä
ulkonäöstään huolimatta.
Asiakaspalvelija/myyjä ei saisi arvioida koskaan ääneen toiselle asiakkaalle
kenenkään ulkonäköä tai asiointia. Tässäkin tapauksessa myyjä olisi voinut halutessaan meille sanoa vaikka että hänellä
on tässä samalla ”toinen asiakaspalvelutilanne vielä vähän kesken” ja kysyä ohimennen siltä
epäilyttävän näköiseltä esimerkiksi että: ”Löytyikö sieltä sopivaa kokoa?” Kassalle soittamisen ja asiakkaasta "varoittamisen" olisi voinut tehdä niin, ettemme olisi tienneet siitä mitään. Kassa olisi voinut olla kommentoimatta edellistä asiakaspalvelutilannetta ja
asiakasta meille millään tavalla. Koimme olomme vähän vaivautuneeksi ja myötähäpeälliseksi.
Tapahtuneesta annoin rakentavan palautteen sähköpostitse kyseisen liikeketjun asiakaspalveluun ja sain asiallisen vastineen. Palaute oli aika lailla edellisen tekstin sisällön mukainen. Muistin kiittää saamastamme asiantuntevasta ja erinomaisesta palvelusta. Siinä ei ollut moitteen sijaa. Sikäli koko asia on loppuunkäsitelty, enkä kirjoita siitä Facebookiin tai yleisönosastolle enkä näppispalstalle liikkeen nimen ja paikkakunnan mainiten. En mainitse niitä tässäkään.
Nuoret ihmiset ovat asiakaspalvelutyössä yleensä taitavia ja ihan huippukohteliaita ja työhönsä hyvin koulutettuja ja sitoutuneita. Tänään ei nyt kumpikaan näistä kahdesta nuoresta onnistunut. Voisi sanoa erästä toimittajaa lainaten, että heidän toimintansa (meille toisesta asiakkaasta kertominen) oli yhtä tyylikästä ja tarpeellista kuin polkan tahtiin piereminen. Asiakaspalvelutyössä tarvitaankin usein pelisilmää ja vähän jopa näyttelijäntaitoja, jotta asiat saadaan menemään kaikkien kannalta siististi maaliin.
En silti tämän tapauksen vuoksi pure kättäni irti enkä lakkaa asioimasta tässä liikkeessä. Sattuuhan sitä kaikenlaista itse kullekin kun innoissaan töitään tekee. En ole itse kaupan alalla ja voin hyvin kuvitella, miten jatkuva näpisteleminen ja sen ennaltaehkäisyyn tähtäävät toimet turhauttavat henkilökuntaa.
Tapahtunut jäi sen verran kuitenkin syömään, että jouduimme miettimään sitä ja totesimme, että olisi taas pitänyt saada suunsa ajoissa auki. Tilanteet tulee niin äkkiä, ettei ehdi tajuta. Olisi voinut kysyä siltä kassahenkilöltä, että "Ai tarkoitatko tuota kaveria? Hän on mun työkaverin pikkuveli", tai: "Joo, hän on meidän seinänaapuri." :DD Ja vaihtaa tuulikaapissa pari sanaa tämän epäilyttävän näköisen kanssa ihan muina asiakkaina.
Kuvat: Pixabay
Kuvien ja tekstin kopioiminen ja muu käyttäminen ilman lupaa on kielletty.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi! En ole myöskään ikinä varastanut. Enkä ihan tosissani toivo lottovoittoakaan, ainakaan kovin suurta. Jotenkin uskon sellaiseen "karmaan", että ansiottomasti haltuunsa saamastaan omaisuudesta joutuu ennemmin tai myöhemmin luopumaan tavalla tai toisella. Jos varastat tai vaikka löydät jotain, niin se sama tai jotan muuta varastetaan sinulta tai hukkaat sen tai hukkaat jotain muuta tärkeää.
Poista