tiistai 2. maaliskuuta 2021

Keskinkertaisuuden ylistys


Keskinkertaisuudella on pitkät perinteet ainakin Pohjoismaissa. Ihmiset ovat erilaisia ja hyväksymme sen, ainakin meidän pitäisi hyväksyä. Kullakin on omat vahvat puolensa. Joku on musikaalisempi, toinen on parempi urheilemaan, jollain on hyvä muisti ja joku toinen taas on kielellisesti lahjakkaampi kuin toinen. Ja se on ok. Mutta että joku on älykkäämpi kuin joku toinen, sitä on vaikeampi hyväksyä. Haluaisimme olla yhtä älykkäitä. 

Joidenkin määritelmien mukaan älykkyys ei ole yksi kokonaisuus eikä siten mitattavissa. Se pitäisi ensin jakaa eri muodoiksi, kuten sosiaalinen älykkyys tai kielellinen tai matemaattinen älykkyys. Jos joku on kielellisesti hyvin älykäs, hän voi olla todella heikko vaikkapa pallopeleissä, vaikka joku toinen älykkö pärjää niissäkin paremmin. Klassisen määritelmän mukaan älykkäitä ihmisiä yhdistää kyky omaksua tietoa, ratkaista ongelmia ja ajatella loogisesti.



Älykkyyttä pyritään mittaamaan useilla erilaisilla testeillä. Vielä ei ole keksitty ihanteellista maailmanlaajuista älykkyystestiä, joka ottaisi huomioon testattavan etnisen ja sosioekonomisen taustan, koulutuksen ja sukupuolen. Testin tekeminen voi vaikeutua, jos testattavan henkilön kulttuurissa ei esimerkiksi käytetä kynää ja paperia. Testitulokseen saattavat vaikuttaa elämän normaalit tapahtumat, kuten rakkaushuolet tai talousvaikeudet tai vaikka unen tai ravinnon puute. 

Nykyisillä testeillä tehtyinä, jos älykkyysosamäärä jää alle 70:n, ihmisellä sanotaan olevan lievä älyllinen kehitysvamma. Luokituksia löytyy syvään älylliseen kehitysvammaan asti. Älyllisen kehitysvamman vuoksi ihmisen voidaan katsoa olevan rikosoikeudellisesti syyntakeeton tai alentuneesti syyntakeinen. ÄÖ-skaalan alimmat arvot otetaan siis lainsäädännöllisesti huomioon yhteiskunnassa, mutta ei ylimpiä arvoja, vaikka nekin voivat saada aikaan vaikeuksia, esimerkiksi koulukiusatuksi joutumista tai turhautumista liian hitaasti etenevään opetukseen. Einsteinkin oli koulukiusattu, ilmeisesti älyllisen poikkeavuutensa vuoksi.

Korkea älykkyys ei kuitenkaan ole sama asia kuin viisaus. Viisaus menee pidemmälle, koska se käsittää myös elämänkokemuksen ja elämäntaidot. Älykkyydessä on kyse oppimisen potentiaalista, ei siitä, mitä ihminen todellisuudessa on oppinut.



Peruskoulujärjestelmä perustuu keskitason oppilaiden kyvyille. Jos lapsen älykkyys poikkeaa selvästi keskitasosta, hän on vaarassa jäädä ulkopuoliseksi. Hyvät älynlahjat eivät aina auta menestymään kaikessa ja siksi myös keskitasoa älykkäämmät lapset voivat tarvita apua koulussa. Jos älykäs lapsi ratkaisee tehtävän hetkessä ja muu luokka tarvitsee enemmän aikaa, opetus etenee älykkään lapsen kannalta liian hitaasti. Älykäs lapsi oppii helposti huonoja työskentelytapoja, koska ei pääse käyttämään koko potentiaaliaan. 

Voisiko älykkäimmille lapsille antaa heidän oppimistasonsa mukaista sopeutettua opetusta kuten niille oppilaille, joilla on oppimisvaikeuksia? Olisimmeko valmiit erottelemaan oppimiseliitin jo alaluokilla ja päästää synnynnäiset erot kasvamaan suuremmiksi? Nykyinen keskinkertaisuutta suosiva ja tasapäistävä peruskoulujärjestelmä ei anna tähän mahdollisuutta. 

Osaisimmeko luopua elitismin pelosta ja ottaa älykkyys paremmin hyötykäyttöön? Miksi mennään keskinkertaisuuskärki edellä, eikä anneta älykkäille yksilöille sitä mitä he tarvitsevat? Yhdenvertaisuus ei toteudu älykkäimpien lasten kohdalla verrattuna niihin lapsiin, joilla on oppimisvaikeuksia. 

Ja juu, kyllä. Sivistyneen yhteiskunnan merkki on heikoimmista huolehtiminen. Älykkäimmät lapset voivat olla yhtä lailla heikkoja. Monesti mielletään, että älykkäät lapset ovat ”paremmista” perheistä. Ja tottahan on, että älykkyys jossain määrin periytyy. Materiaalinen hyvinvointi ja näennäiset turvaverkot eivät kuitenkaan ole tae sille, että perhe ja lapsi voisivat hyvin ja olisivat vahvoja. 



Älyllisesti lahjakkaita lapsia löytyy kaikista sosioekonomisista taustoista. Nykyinen keskikertaisuuden suosiminen tuhlaa älyllisiä voimavarojamme. Millaisia tiedemiehiä ja -naisia älykkäimmistä oppilaistamme kuoriutuisi, kun he pääsisivät asiaan perehtyneiden ammattilaisten opetukseen? Heidät pitäisi vain löytää ja ohjata heille riittävälle oppimisen tielle, jossa ei tarvitse turhautua keskinkertaisia odotellessa. Nämä huippuälykkäät saattavat hyvinkin olla juuri niitä koulukiusattuja tai muulla tavoin syrjäytyneitä siinä missä lastenkotilapset tai huostaanotetut, jotka helposti mielletään koulukiusatuiksi. Kun huippuälykkäiden erityisopetus kustannettaisiin yhteisillä verovaroilla, kuten oppimisvaikeudellistenkin opetus, olisiko kenelläkään syytä väittää, ettei toimittaisi yhdenvertaisuuden periaatteella?

Meitä keskinkertaisia tallaajia kyllä riittää tavallisiin kouluihin ja ammatteihin.

Islantilaisten kansalliseepoksessa Eddassa on keskinkertaisuuteen liittyen seuraavanlainen runo:

Jonkin verran

täytyy miehen tietää

vaikkei olla liian viisas.

Viisaan miehen rinnassa

on sydän harvoin suruton,

kaikkitietäväinen kun on oltava.

Teksti on peräisin 1200-luvulta, joten keskinkertaisuus on ollut kovaa valuuttaa jo viikinkien aikoihin, joista Edda kertoo. Oliko siihen aikaan edes mitään keinoa, millä poikkeavan korkea älykkyys olisi tullut esiin?

Mitä mieltä sinä olet keskinkertaisuuden suosimisesta? Pitäisikö älykkäitä tukea nykyistä enemmän ja antaa heille erityisopetusta? Jos niin tehtäisiin, olisiko se eriarvoistavaa? Olisiko se joltain toiselta pois?

Kuvat: Pixabay

Lähteenä on käytetty: Kaja Nordengen: Ainutlaatuiset Aivot, Bazar Kustannus Oy 2018. Norjankielinen alkuteos Hjernen er strjernen. Ditt eneste uerstattelige organ, 2016. Suomennos Susanna Paarma.

Kuvien ja tekstin kopioiminen ja muu käyttäminen ilman lupaa on kielletty






6 kommenttia:

  1. Kyllä erityislahjakkaita eriytetään ylöspäin ainakin niissä oppilaitoksissa missä itse työskentelen. Eräs oppilas matematiikassa yläasteella laskee lukion matematiikka. Yksi oppilas siirtyi ykköseltä suoraan kolmoselle. Yleensä se lahjakkuus ei ole niin erityisen paljon tasoltaan korkeaa, ettei normiluokassa saisi haasteita. Oppikirjoissa tehtäviä löytyy eritasoisia ja ope voi nostaa vielä rimaa. Eräs oppilas rakastaa historiaa ja hän on saanut kirjastossa apua vaativien alan opusten löytämiseen tukea. Huippuälykkäiden lasten ja nuorten Pandoran lipas on nykyisin netti. Loputon tiedon kehto. Toisaalta, olen huomannut, että jos on jotain ylenmäärin, sitten jotain tärkeää jää myös puuttumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Hyvä kuulla, että oppilaita voidaan eriyttää tason mukaan.

      Poista
  2. Vaikeita kysymyksiä. Mutta minä ja monet muut opettajat eriytettiin opetusta kolmeen ryhmään: heikot oppilaat, keskitason oppilaat ja lahjakkaat oppilaat. Monesti he työskentelivät ryhmissä eli ryhmässä lahjakkaat jne. Heille annetaan oman tasonsa tehtäviä, jotta kukaan ei turhautuisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Mukava kuulla, että näin on pystytty toimimaan.

      Poista
  3. Kun tuossa nyt aiheessa on koulu ja oppiminen ja kiusaaminen, niin aloin kirjoittamaan jotain, että aivoni saa töitä, tietysti itestäni osaan enempi kirjoittaa kuin yleisesti, ehkä ootte sen huomanneetkin.
    Ensinnäkin koulu kiusaamiseen osallistuivat opettajatkin minun kansakoulussa, ja kun oppilaat sen huomasivat miten opettaja nöyryytti, niin se jatkui välitunnilla, tai koulumatkalla, ja kun ei ollut sitä yhteistyötä kodin kanssa siihen aikaan, oppilas nujerrettiin niin että koulun käymisestä ei tullut mitään, kuka olisi auttanut, kun kukaan ei puuttunut siihen, joten todistus oli tuoleja täynnä (nelosia) ja joka ikinen kesäloma ehdot koulusta, ja vielä luokalle jääminen, jos oli lahjakkuuksia tai jossain aineessa hyvä, ei sitä arvostettu, sama tilanne oli miehelläni, me käytiin kansakoulua samassa koulussa, jos opettaja repii paidan napit, ja pistää seinää vasten,karttakepillä sormille, ja saippuaa suuhun, oppilas on avuton, auttajaa ei ole, olisi mukava tietää tuliko siitä koulusta ketään esim.älykkäiksi politikoiksi, tai muuhun huippu ammattiin, tiedän vain nämä 2 ihmistä katri-helena, ja Anna shmeikka,
    mutta he ovatkin lahjakkaita, ai niin ja yhdestä pojasta tuli lähetystyöntekijä Japaniin, näihin ei kouluarvosanoilla ole tietääkseni tekemistä, mutta kaikki nämä silti on ylioppilaita.
    Olen kyllä ihmetellyt miten joku ihminen pystyy opiskelemaan esim. kahdeksaa kieltä, tai kirurgi joka tekee todella vaarallisiakin
    leikkauksia, ei noihin kaikki pysty, onko se vain opeteltua, vai ovatko älykkääitä vai lahjakkaita tai molempia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi. Onpa hurjia koulukokemuksia ollut teillä molemmilla. Tuollainen vääränlainen vallankäyttö on pahinta lajia kiusaamista. Olen joskus lukenut myös joistain ihmisistä, jotka puhuvat kahdeksaa kieltä. On se aikamoinen lahjakkuus sekin. Vaatii älykkyyttä ja lahjakkuutta. Aina voi tietysti pohtia, että kuinka sujuvaa se osaaminen sitten oikeasti on. Kyllä minäkin osaan kuutta eri kieltä, mutta en voi väittää niitä "puhuvani". Puhumisella ymmärrän, että sillä kielellä tulee sujuvasti toimeen missä vaan normaalielämän tilanteissa. Erikoisalojen sanastot ovat asia erikseen. Rallienglanti ehkä sujuu parhaiten molempiin suuntiin (puhuminen ja kuunteleminen, ymmärtäminen on sitten asia erikseen ;) ), ruotsi, saksa, italia ja ranska ja tietysti suomi. Ja kun ymmärtää ruotsia, ymmärtää aika hyvin norjankin kieltä. Mutta sitä en osaa puhua.

      Poista

Kiitos kommentistasi!